Uge: 33 af Christian Bülow Beck
Højkonjunktur må ikke blive sovepude
I disse år afsætter virksomheder og organisationer verden over flere og flere ressourcer til innovation. En proces som også omfatter kommunikationsbranchen, fordi den teknologiske udvikling og den skærpede internationale konkurrence gør, at alle vi ”kommunikatører” i stigende grad må fokusere på, hvordan vi leverer nye løsninger og produkter til kunderne. En nødvendig proces hvis innovative virksomheder skal overleve.
I min del af branchen, nemlig reklamebranchen, drejer det sig om at udvikle centrale kompetencer som forretningsforståelse, kreative løsninger og ikke mindst return-on-investment. Ja, vi skal genopfinde os selv. Dertil kommer fire markedstrends, der i disse år forandrer reklames verden:
Ledelse/ De største danske reklamebureauer har nået en kritisk størrelse, hvor ledelse er afgørende for yderligere udvikling og konsolidering. Og det kan være en svær faktor at håndtere for bureauerne, fordi tid til ledelse ikke direkte kan viderefaktureres til kunderne. Tid til ledelse skal altså prioriteres på bekostning af tid, der ellers kunne bruges på kunderne. Med andre ord: Det et valg mellem den kortsigtede og den langsigtede indtjening.
Medarbejderudvikling/ De virksomheder og organisationer, som vi som reklamebureauer har som kunder, fokuserer på udvikling og uddannelse. Vi bør reklamebureauerne gøre det samme af to årsager: For det første stiller det stigende krav til os om at udvikle og uddanne medarbejderne, så de kan matche deres kontaktpersoner på kundesiden (det er ikke længere nok blot at læse alle morgenaviserne før kundemødet). For det andet konkurrerer vi også med kunderne om de dygtigste medarbejdere – og medarbejdere vægter mulighederne for udvikling og uddannelse højt.
Dokumentation/ Reklamebranchens akilleshæl. Især når der skal vindes markedsandele på det fremtidige konsulentmarked, hvor grænserne mellem de ydelser, der tilbydes i konsulentbranchen, forekommer stadig mere udviskede. Reklamebureauer, kommunikationsfirmaer, mediebureauer, management- og PR-huse slås i stigende grad om de samme kunder. Vinderen er de rådgivere, der forener analysekraft med kreative og innovative løsninger.
Kreativitet og innovation/ Vores købekraft er vokset enormt, og det giver virksomhederne mulighed for at skabe nye markeder og investorerne grund til at forvente mere vækst i omsætningen. Reklamebranchen skal derfor fokusere på sin kernekompetence: At skabe kreative og innovative løsninger. Men innovation stiller igen nye krav til reklamebureauernes ledelse, den organisatoriske struktur og til medarbejderne. Jo mere en virksomhed fokuserer på innovation og den deraf afledte merværdi, jo mere afhængig bliver virksomheden af kreativitet.
I et marked som det, vi oplever i dag, hvor mange virksomheder har overskud til at øge marketing og kommunikationsbudgetterne, har faktorer som ledelse, medarbejderudvikling, dokumentation samt kreativitet og innovation nok mindre betydning end i et trængt marked. Men som bekendt går det op og ned, og de bureauer, der ikke i tide forstår at imødekomme ovenstående udfordringer, vil blive desto hårdere ramt i nedgangsperioder. Tiden er altså netop nu gunstig for at tænke langsigtet – ikke kun på reklamebureauerne – selv om der er masser af opgaver at bruge tiden på.
Med min baggrund primært i kundesiden og min erfaring fra de udfordringer, jeg ofte har stået overfor som marketing- og salgschef hos bl.a. Det Kongelige Teater, Danmarks Radio og Radisson SAS Hotels & Resorts, kom jeg den 1. august 2007 til Willliams som salgschef. Her vil jeg efter bedste evne bruge min forretningsmæssige og strategiske tilgang til kommunikation til netop at udvikle bureauets centrale kompetencer – og gøre en forskel på langt sigt.
I disse år afsætter virksomheder og organisationer verden over flere og flere ressourcer til innovation. En proces som også omfatter kommunikationsbranchen, fordi den teknologiske udvikling og den skærpede internationale konkurrence gør, at alle vi ”kommunikatører” i stigende grad må fokusere på, hvordan vi leverer nye løsninger og produkter til kunderne. En nødvendig proces hvis innovative virksomheder skal overleve.
I min del af branchen, nemlig reklamebranchen, drejer det sig om at udvikle centrale kompetencer som forretningsforståelse, kreative løsninger og ikke mindst return-on-investment. Ja, vi skal genopfinde os selv. Dertil kommer fire markedstrends, der i disse år forandrer reklames verden:
Ledelse/ De største danske reklamebureauer har nået en kritisk størrelse, hvor ledelse er afgørende for yderligere udvikling og konsolidering. Og det kan være en svær faktor at håndtere for bureauerne, fordi tid til ledelse ikke direkte kan viderefaktureres til kunderne. Tid til ledelse skal altså prioriteres på bekostning af tid, der ellers kunne bruges på kunderne. Med andre ord: Det et valg mellem den kortsigtede og den langsigtede indtjening.
Medarbejderudvikling/ De virksomheder og organisationer, som vi som reklamebureauer har som kunder, fokuserer på udvikling og uddannelse. Vi bør reklamebureauerne gøre det samme af to årsager: For det første stiller det stigende krav til os om at udvikle og uddanne medarbejderne, så de kan matche deres kontaktpersoner på kundesiden (det er ikke længere nok blot at læse alle morgenaviserne før kundemødet). For det andet konkurrerer vi også med kunderne om de dygtigste medarbejdere – og medarbejdere vægter mulighederne for udvikling og uddannelse højt.
Dokumentation/ Reklamebranchens akilleshæl. Især når der skal vindes markedsandele på det fremtidige konsulentmarked, hvor grænserne mellem de ydelser, der tilbydes i konsulentbranchen, forekommer stadig mere udviskede. Reklamebureauer, kommunikationsfirmaer, mediebureauer, management- og PR-huse slås i stigende grad om de samme kunder. Vinderen er de rådgivere, der forener analysekraft med kreative og innovative løsninger.
Kreativitet og innovation/ Vores købekraft er vokset enormt, og det giver virksomhederne mulighed for at skabe nye markeder og investorerne grund til at forvente mere vækst i omsætningen. Reklamebranchen skal derfor fokusere på sin kernekompetence: At skabe kreative og innovative løsninger. Men innovation stiller igen nye krav til reklamebureauernes ledelse, den organisatoriske struktur og til medarbejderne. Jo mere en virksomhed fokuserer på innovation og den deraf afledte merværdi, jo mere afhængig bliver virksomheden af kreativitet.
I et marked som det, vi oplever i dag, hvor mange virksomheder har overskud til at øge marketing og kommunikationsbudgetterne, har faktorer som ledelse, medarbejderudvikling, dokumentation samt kreativitet og innovation nok mindre betydning end i et trængt marked. Men som bekendt går det op og ned, og de bureauer, der ikke i tide forstår at imødekomme ovenstående udfordringer, vil blive desto hårdere ramt i nedgangsperioder. Tiden er altså netop nu gunstig for at tænke langsigtet – ikke kun på reklamebureauerne – selv om der er masser af opgaver at bruge tiden på.
Med min baggrund primært i kundesiden og min erfaring fra de udfordringer, jeg ofte har stået overfor som marketing- og salgschef hos bl.a. Det Kongelige Teater, Danmarks Radio og Radisson SAS Hotels & Resorts, kom jeg den 1. august 2007 til Willliams som salgschef. Her vil jeg efter bedste evne bruge min forretningsmæssige og strategiske tilgang til kommunikation til netop at udvikle bureauets centrale kompetencer – og gøre en forskel på langt sigt.
0 kommentarer:
Send en kommentar
Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]
<< Start