Uge: 38 af Bodil Dam
Sig noget!
– Ellers gør vi
Forleden var jeg til et middagsselskab, hvor en ældre herre, i den bedste mening, ønskede at dele en ’vigtig leveregel’ for virksomheder med mig: ”Den, der lever i stilhed, lever godt.” Jeg har hørt det før, men lad det være sagt med det samme: Tiden er for længst løbet fra denne leveregel – hvis den nogensinde har været sand. Tiden er løbet fra virksomheder, som udlever det mantra, og tiden er i den grad løbet fra de dele af det danske erhvervsliv, der stædigt fastholder, at det klogeste er ikke at sige noget. Den udadvendte kommunikation til pressen, til kommende ansatte, til medarbejdere, til aktionærer, til kunder, til befolkningen … skal være der. Ellers danner omgivelserne selv deres indtryk og konklusioner. Og når først indtrykkene er dannet, er det meget hårdt (og dyrt) arbejde at ændre det. Så hvorfor ikke skabe indtrykkene selv?
En anerkendt kommunikationsguru har engang sagt: ”You can not NOT communicate!” Sætningen siger det hele. Det er ikke muligt ikke at kommunikere i 2007. De virksomheder, der vælger denne strategi, fortæller os ufrivilligt meget mere, end de formentlig bryder sig om.
Hvorfor svarer de ikke i pressen? Hvorfor fortæller de os ikke noget? Hvorfor har de ikke nogen hjemmeside?
Konservativ og indelukket? Hemmelighedsfuld – med skeletter i skabet? Kedelig arbejdsplads? Arrogant? Ligegyldig?
Disse virksomheder gør det meget svært for sig selv f.eks. at rekruttere attraktiv arbejdskraft og sælge produkter, men ligeså vigtigt: De får svært ved at opretholde en position på deres branche-scene. Det er den position, der ER forretningen og den position, som skal fastholde forretningen.
Kommunikationsstrategier og tiltag er absolut afgørende for virksomheder i erhvervslivet i dag– så: Kom så! Lev det moderne liv, hvor I selv præger jeres image og forretningsprofil. Det bliver gjort alligevel. Bare ikke af jer.
– Ellers gør vi
Forleden var jeg til et middagsselskab, hvor en ældre herre, i den bedste mening, ønskede at dele en ’vigtig leveregel’ for virksomheder med mig: ”Den, der lever i stilhed, lever godt.” Jeg har hørt det før, men lad det være sagt med det samme: Tiden er for længst løbet fra denne leveregel – hvis den nogensinde har været sand. Tiden er løbet fra virksomheder, som udlever det mantra, og tiden er i den grad løbet fra de dele af det danske erhvervsliv, der stædigt fastholder, at det klogeste er ikke at sige noget. Den udadvendte kommunikation til pressen, til kommende ansatte, til medarbejdere, til aktionærer, til kunder, til befolkningen … skal være der. Ellers danner omgivelserne selv deres indtryk og konklusioner. Og når først indtrykkene er dannet, er det meget hårdt (og dyrt) arbejde at ændre det. Så hvorfor ikke skabe indtrykkene selv?
En anerkendt kommunikationsguru har engang sagt: ”You can not NOT communicate!” Sætningen siger det hele. Det er ikke muligt ikke at kommunikere i 2007. De virksomheder, der vælger denne strategi, fortæller os ufrivilligt meget mere, end de formentlig bryder sig om.
Hvorfor svarer de ikke i pressen? Hvorfor fortæller de os ikke noget? Hvorfor har de ikke nogen hjemmeside?
Konservativ og indelukket? Hemmelighedsfuld – med skeletter i skabet? Kedelig arbejdsplads? Arrogant? Ligegyldig?
Disse virksomheder gør det meget svært for sig selv f.eks. at rekruttere attraktiv arbejdskraft og sælge produkter, men ligeså vigtigt: De får svært ved at opretholde en position på deres branche-scene. Det er den position, der ER forretningen og den position, som skal fastholde forretningen.
Kommunikationsstrategier og tiltag er absolut afgørende for virksomheder i erhvervslivet i dag– så: Kom så! Lev det moderne liv, hvor I selv præger jeres image og forretningsprofil. Det bliver gjort alligevel. Bare ikke af jer.
0 kommentarer:
Send en kommentar
Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]
<< Start