Sådan sælges musik i fremtiden …
Af Anders Bendix, projektleder, ab@williams.dk
iTunes har gjort det i lang tid: Solgt musik til medlemmer til en rimelig pris, men langt fra til det, der er potentiale for at sælge musikken til. Lidt i samme stil har Radiohead (www.inrainbows.com) nu taget en ny strategi i brug: Gruppen skærer mellemmænd og overflødige led væk fra værdikæden og laver et kampagne site, som skal tilbyde fans et gratis album. Til gengæld beder Radiohead deres fans om to ting:
1. at de registrerer sig på websitet for at få adgang
2. at de giver en donation til bandet for albummet
Der sker flere ting her, men bl.a. to er vigtige. Først sker der det, at fansene bliver taget med på råd og får magten til at betale det for albummet, som det er værd i deres øjne, hvilket er $8 pr. album i gennemsnit. Ikke dårligt, når led i værdikæden som label og promotion er taget væk, og gruppen samtidig sælger 1,2 mio. albums på en uge! Radiohead omsætter altså i første omgang for ca. $10 mio. uden nævneværdige omkostninger. Det skal hertil siges, at Radioheads tre forrige lanceringer til sammen solgte under 1,2 mio. albums på første uge (www.mashable.com/2007/10/19/radiohead-album-sales).
Det andet, der sker, er, at Radiohead nu har registreret 1,2 mio. af deres bedste fans, hvilket kan være startskuddet til en tættere dialog med fansene, bedre pleje af dem og bestemt også mulighed for at drive en øget forretning med udgangspunkt i disse registreringer. For hvad er det egentlig, musikerne tjener deres penge på? Selve albummet? Jeg tror det næppe! Jeg tror, de helt store penge ligger i afholdelse af koncerter, salg af merchandise og hvad der ellers er af ting og aktiviteter omkring selve albummet og musikken.
Det kræver formegentlig noget volumen at lave sådan et stunt, men det kan til gengæld gå hen og blive et genialt træk for etablerede bands og musikeres fremtidige forretningsvirke. Og hvem ved – måske kan det endda virke for et dansk band som gode gamle TV2 og Steffen Brandt (http://www.tv-2.dk), der efter sigende ikke sælger, som potentialet er til.
I grafen nedenfor ses trafikken på to sites, Radioheads officielle site og deres kampagne site.
Den har jeg valgt at tage med, fordi jeg synes, den viser noget som alle virksomheder, organisationer og bands for den sags skyld skal være opmærksomme på:
Man behøver ikke nødvendigvis at tage udgangspunkt i sit eksisterende site, når man skal afvikle kampagner. Det har helt klart sine fordele at lave et kampagne site, som Radiohead her har valgt, fordi det også er med til at drive trafikken på ens eksisterende site! Radiohead er bare ét eksempel på dette. Der findes andre eksempler derude.
Se også: Anders Bendix Kiel
iTunes har gjort det i lang tid: Solgt musik til medlemmer til en rimelig pris, men langt fra til det, der er potentiale for at sælge musikken til. Lidt i samme stil har Radiohead (www.inrainbows.com) nu taget en ny strategi i brug: Gruppen skærer mellemmænd og overflødige led væk fra værdikæden og laver et kampagne site, som skal tilbyde fans et gratis album. Til gengæld beder Radiohead deres fans om to ting:
1. at de registrerer sig på websitet for at få adgang
2. at de giver en donation til bandet for albummet
Der sker flere ting her, men bl.a. to er vigtige. Først sker der det, at fansene bliver taget med på råd og får magten til at betale det for albummet, som det er værd i deres øjne, hvilket er $8 pr. album i gennemsnit. Ikke dårligt, når led i værdikæden som label og promotion er taget væk, og gruppen samtidig sælger 1,2 mio. albums på en uge! Radiohead omsætter altså i første omgang for ca. $10 mio. uden nævneværdige omkostninger. Det skal hertil siges, at Radioheads tre forrige lanceringer til sammen solgte under 1,2 mio. albums på første uge (www.mashable.com/2007/10/19/radiohead-album-sales).
Det andet, der sker, er, at Radiohead nu har registreret 1,2 mio. af deres bedste fans, hvilket kan være startskuddet til en tættere dialog med fansene, bedre pleje af dem og bestemt også mulighed for at drive en øget forretning med udgangspunkt i disse registreringer. For hvad er det egentlig, musikerne tjener deres penge på? Selve albummet? Jeg tror det næppe! Jeg tror, de helt store penge ligger i afholdelse af koncerter, salg af merchandise og hvad der ellers er af ting og aktiviteter omkring selve albummet og musikken.
Det kræver formegentlig noget volumen at lave sådan et stunt, men det kan til gengæld gå hen og blive et genialt træk for etablerede bands og musikeres fremtidige forretningsvirke. Og hvem ved – måske kan det endda virke for et dansk band som gode gamle TV2 og Steffen Brandt (http://www.tv-2.dk), der efter sigende ikke sælger, som potentialet er til.
I grafen nedenfor ses trafikken på to sites, Radioheads officielle site og deres kampagne site.
Den har jeg valgt at tage med, fordi jeg synes, den viser noget som alle virksomheder, organisationer og bands for den sags skyld skal være opmærksomme på:
Man behøver ikke nødvendigvis at tage udgangspunkt i sit eksisterende site, når man skal afvikle kampagner. Det har helt klart sine fordele at lave et kampagne site, som Radiohead her har valgt, fordi det også er med til at drive trafikken på ens eksisterende site! Radiohead er bare ét eksempel på dette. Der findes andre eksempler derude.
Se også: Anders Bendix Kiel
0 kommentarer:
Send en kommentar
Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]
<< Start