torsdag den 3. januar 2008

Gær frem for glasur

Af Line Dahl, tekstforfatter, ld@williams.dk

I det hedengangne år blev reklamebranchen spået en noget usikker fremtid. Beskyldninger om mangel på fornyelse i forhold til kreativitet, kunder og medier fløj gennem luften – og måske med rette. I mange år har reklamebureauer nemlig været lig med kreative, der fandt på noget sjovt (garanteret til en masse penge), ligesom reklamebureauerne har set det som den naturligste ting i verden først at blive involveret i sidste sekund med besked om at sælge, sælge, sælge – uanset hvad og til hvem.

Er det tilfredsstillende? For kunderne, for forbrugerne og for reklamebureauerne selv? Næppe. Derfor er vores nytårsforsæt her på bureauet, at vi ikke længere vil nøjes med at være glasur. Vi vil være gær!

Med andre ord, vil vi ikke (kun) arbejde med at få produkter eller services til at fremstå ”lækkert” rent kommunikationsmæssigt. En sjov direct mail kan nemlig ikke redde et dårligt produkt, ligesom et nyt logo ikke altid er lykken og produktblade ikke bliver læst mere, fordi der produceres flere af dem i nye farver.

Derfor vil vi fremover kæmpe (hårdt om nødvendigt) for at blive involveret i kundernes projekter tidligere i udviklingsfasen. På den måde kan vi bidrage til at det, der bliver udviklet og senere skal kommunikeres, hænger sammen med virksomhedens værdier, passer til virksomhedens målgruppe og i det hele taget er kommunikerbart. Det kommunikative fokus er nemlig vores styrke – ikke nødvendigvis virksomhedernes!

Nå ja, det er da også en god undskyldning for at dække over, at vi ikke ellers kunne løse kommunikationsopgaven. Men nej, sådan hænger det ikke sammen. For vi kan godt ”bare” løse opgaverne. Vi kan godt ”bare” få noget til at se lækkert ud og måske endda sælge. Vi har nemlig mange års erfaring i at fremstille glasur. Det er der bare ikke nogen fremtid i, hvis vi skal tage vores egne og vores kunders ambitioner seriøst. Og det skal vi sgu.

Derfor indleder vi blandt andet 2008 med ”HEARTWORK” hos en af vores kunder, hvor vi sammen med de ledende medarbejdere skal kigge tilbage og frem – og sammen finde de drømme, der lever i virksomheden, og omsætte dem til intern handling og ekstern kommunikation. Om det er ”kommunikationsdesign”, ”innovativ værdiskabelse”, ”kreativ strategi” eller hvad, ved jeg ikke. Men det er det, der skal til!

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start