mandag den 3. marts 2008

Webslang for viderekomne – 3. del

Blogs m.m.

Af Anders Bendix Kiel, projektleder, ab@williams.dk

Online identitet

I sidste blogindlæg fortalte jeg om, hvordan jeg mener, vi skal tænke, når vi tænker adfærd på internettet. Det handler om relationer mellem mennesker.

Jeg berørte også eksistensen af sociale netværkssider og hvad man kan få ud af dem.

Men som jeg også skrev i sidste indlæg, mener jeg ikke det er tilstrækkeligt at være på netværkssites. Jeg mener det er vigtigt, at vi udnytter de teknologier, der gør det muligt at skabe en online identitet uafhængigt af de mere lukkede netværkssites.

Vores identitet skabes vel i bund og grund af de ting vi siger og de ting vi gør. Det gælder både i den virkelige verden og på internettet.

På internettet er en af de helt oplagte muligheder for at ”være til stede” at oprette en blog, ligesom den du sidder og læser nu. Min teori er, at din blog kan ses som en base eller et udgangspunkt for din online adfærd og skabelsen af en online tilstedeværelse – og det er for så vidt ligegyldigt om det er som privatperson eller som virksomhed.

At du som virksomhed har en hjemmeside er fint nok, men det er stadig mere envejskommunikation end dialog. Jeg siger ikke, at en blog er løsningen på dét problem, for det er næsten kun fantasien, der sætter grænser for, hvordan man kan skabe dialog og inddrage sin modtager.

Hvorfor online identitet og tilstedeværelse?
Et af mine familiemedlemmer spurgte mig for nylig, hvorfor man overhovedet skulle ”spilde” tiden på internettet, og hvorfor man skulle have en online tilstedeværelse. Jeg valgte at vende spørgsmålet og spørge ham, hvorfor man skal have en identitet og tilstedeværelse offline. Kan du forestille dig ikke at være til stede offline? Hvordan ville det være? Så ville man vel leve et liv inden døre uden at komme ud i verdenen, hvor alle de andre mennesker er, og hvor der er aktivitet. Det kan jeg ikke forestille mig, at der er nogen, der kunne være interesseret i. Kan du?

Blogs in Plain English
Videoen nedenfor, ”Blogs in Plain English” fra Common Craft, forklarer, hvad du kan bruge en blog til og hvordan du kommer i gang.




Relationer mellem mennesker
Igen vil jeg understrege en meget vigtig pointe i videoen. Det er ikke teknologien i sig selv, der er interessant. Det er det vi som mennesker gør med den, der er interessant. Hvis den bruges som kommunikationskanal og som grundlag for at skabe sig en online identitet og tilstedeværelse, bliver det pludselig meget mere interessant.

Der er forskellige teknologier og tjenester til oprettelse og udarbejdelse af en blog. Den jeg vil anbefale dig at bruge som en start er blogger.com. Det er let og hurtigt at komme i gang.

Vær aktiv på andre blogs
En anden af videoens pointer er, at du skal være aktiv for at danne netværk. Det er ikke nok kun at være aktiv på din egen blog – du skal også ud på andres blogs og være aktiv ved at læse, linke og kommentere. Du er jo heller ikke populær at have som sidemand til festen, hvis du kun taler uafbrudt og kun om dig selv, vel?

Antag som udgangspunkt, at du ikke får noget gratis i din udvikling af en online identitet. Det handler ikke om uden videre at have så mange kontakter online som muligt. Det handler om at have aktive relationer, som fungerer begge veje. Det sker bedst ved at arbejde med et mindset, der bunder i, at hvis du forventer at kunne trække på dit netværk, så må du også give. Man kan ikke bare indgå i netværk og (mod)tage fra andre. Du må være aktiv og dele ud af det, du har at byde på, hvad enten det så måtte være erfaringer, holdninger, viden etc.

Det handler altså om at DELE.

RSS feeds
Når du så har fundet en lang række blogs, som du synes er interessante at følge med i, skal du så bruge al din tid på at besøge disse sider, for at holde dig opdateret om, hvor der er kommet nye indlæg? Svaret er NEJ! RSS teknologien kan hjælpe med at holde dig opdateret på en smart måde. RSS vil jeg fortælle meget mere om på onsdag i næste udgave af ”Webslang for viderekomne”.

Du kan jo passende pleje din online identitet ved at efterlade en kommentar til os, hvis du har noget på hjerte i forhold til mine synspunkter eller generelt til livet på internettet.

Se også: Anders Bendix Kiel

Etiketter: , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sagde ...

Hej Anders.

Super ide med de her forklarende blog-indlæg - det bliver forklaret hurtigt og let, men på en måde så man stadig får et godt billede af teknologien. Dejligt.

Dog har jeg én indvending, og det er anbefalingen af blogger.com. WordPress er lysår foran - og det gælder både for de "self hosted" (altså dem man kan have på sit eget domæne) samt dem på wordpress.com. Der er uendeligt med muligheder for at skræddersy din blog som du gerne selv vil, uden at sidde tilbage og være mere forvirret end før du startede. Desuden har vi et super forum på wordpress.dk hvor folk er yderst hjælpsomme hvis man skulle have spørgsmål til servicen...

Det var lige min eneste anke - ellers glæder jeg mig til at du fortæller om hvorfor RSS er fint lige nu, men forældet i morgen når vi allesammen hellere vil have Push fremfor Pull ;)

3. marts 2008 kl. 13.20  
Blogger Anders Bendix Kiel sagde ...

Hej Mark

tak for din kommentar. Jeg er enig med dig at der findes mange andre gode muligheder for at få sig en blog og som jeg skrev er blogger.com bare en eksempel på hvor man på en let måde kan oprette sin egen blog.

Men tak fordi du gjorde mig og alle de andre læsere opmærksomme på at der er en anden mulighed der hedder Wordpress.com og at den findes på Dansk og det er muligt at få hjælp fra andre bloggere hvis man har spørgsmål, via wordpress.dk.

3. marts 2008 kl. 14.41  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start